expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


Ford Fiesta recenzia: vznik, história a výhody vs. nevýhody


30.05.2025
 | 
6 min. čítania.

Niektoré autá zaujmú dizajnom, iné výkonom a potom sú tu také, ktoré si obľúbite a ani neviete úplne dôvod. Ford Fiesta je presne ten prípad. Táto nenápadná klasika, ktorú stretnete na každom rohu, sa stala už súčasťou mestského života v nejednej európskej metropole. Čo všetko prináša dnes a aká je jej história? Poďte to zistiť s nami.

(Zdroj: depositphotos.com)

Prvý Ford Fiesta v roku 1976 a dve nasledujúce generácie

Keď Ford v roku 1976 predstavil prvú Fiestu, išlo o krok do neznáma. Bola to prvá prednokolka značky vyvinutá v Nemecku a vyrábaná vo Valencii.

Práve v tej dobe motoristický svet hľadal malé a úsporné autá a Fiesta do toho zapadla naozaj dokonale. Ponúkala jednoduchý 3-dverový hatchback a malé benzínové motory od 950 do 1.300 cm³. Najväčšiu pozornosť si však vyslúžila športová verzia XR2 s 1.6-litrovým motorom, ktorá bola na svoju hmotnosť prekvapivo svižná.

Druhá generácia prišla v roku 1983 a dizajnovo bola evolúciou. Interiér bol modernejší a technicky sa zlepšilo zavesenie aj brzdy, prvýkrát objavila už aj 5-stupňová prevodovka a v ponuke bola aj verzia XR2i so vstrekovaním paliva.

Zásadná zmena prišla s treťou generáciou a to v roku 1989. Fiesta narástla, prvýkrát ponúkla už aj 5-dverovú verziu a dizajn sa zmodernizoval. Jazda bola pohodlnejšia, auto pôsobilo dospelejšie a nové motory 1.4 a 1.6 benzín s viacbodovým vstrekovaním či úsporný 1.8 diesel pridali na všestrannosti použitia v meste ako aj mimo neho.

Všetky tieto tri prvé generácie položili základ tomu, čo Ford Fiesta znamenala pre ďalšie desaťročie. Na trhu sa udomácnila ako praktické a poctivo vyrobené auto, ktoré si vedelo nájsť cestu ku každému, kto hľadal univerzálnosť a kompaktnosť.

Úplne nový dizajn Fiesta od 1995 a potom 5. generácia

V roku 1995 Ford predstavil štvrtú generáciu a tá prišla s úplne novým dizajnom. Zaoblenejšia karoséria, väčšie svetlá a mäkšie línie, Fiesta zrazu pôsobila modernejšie a prítulnejšie. Hoci technicky vychádzala z predchádzajúceho modelu, pocit z jazdy sa zlepšil a to aj vďaka upravenému podvozku a lepšiemu odhlučneniu.

Interiér bol jednoduchý, no pôsobil prívetivejšie. Auto prvý krát ponúkalo airbagy, elektrické okná či centrálne uzamykanie. Najväčším ťahákom sa stal nový motor 1.25 Zetec-SE vyvinutý s Yamahou, ktorý bol tichý, svižný a zároveň úsporný.

Oveľa výraznejší posun však prišiel v roku 2002 s piatou generáciou. Fiesta narástla, dospela a pôsobila robustnejšie, no stále si zachovala kompaktnosť.

Stála na úplne novej platforme, vďaka čomu sa zlepšili jej jazdné vlastnosti, stabilita aj komfort. Dizajn bol už viac funkčný a v ponuke boli moderné benzínové Duratec motory v objeme až do 1.6, no nechýbala ani 1.4 TDCi dieselová verzia.

Interiér pôsobil prehľadne, výbava bola na danú triedu slušná a bezpečnosť taktiež citeľne poskočila. Piatou generáciou sa Ford Fiesta presunula z kategórie „malé a praktické“ do sveta plnohodnotných a každodenne použiteľných vozidiel. Táto generácia priniesla na trh auto, ktoré vedelo veľmi dobre poslúžiť v meste aj na výlete.

(Zdroj: depositphotos.com)

Zväčšenie priestoru od roku 2008 a najnovší model VII

V roku 2008 dorazila šiesta generácia Fiesty a priniesla radikálnu zmenu dizajnu ale aj výrazné zväčšenie priestoru. Auto vyrástlo, čo bolo cítiť najmä vo vnútri, kde bolo viac miesta pre posádku, väčší kufor a komfortnejší posed. Dizajn sa zmenil na ostrejší, s modernou prednou maskou a zadnými svetlami umiestnenými hore.

Technicky išlo o globálny model, rovnaká Fiesta sa predávala v Európe aj v USA. Pod kapotou boli klasické benzínové motory 1.25 až 1.6 Duratec, neskôr prišiel aj prelomový 1.0 EcoBoost trojvalec, ktorý spojil nízku spotrebu a živú jazdu.

Táto Fiesta bola medzi vodičmi veľmi úspešná, o čom svedčí aj fakt, že ďalšia, v poradí už siedma generácia, prišla na trh až v roku 2017. Navonok bola síce dosť podobná, no v podstate kompletne prepracovaná. Auto bolo dlhšie a širšia, zadné svetlá sa posunuli naspäť do spodnej časti, no predný agresívnejší dizajn Fieste zostal.

Interiér dostal dotykový 8-palcový displej a vo výbave sa ocitli napríklad adaptívny tempomat, vyhrievaný volant či naozaj pokročilé asistenčné systémy.

Ponuka motorov sa zamerala na 1.0 EcoBoost v rôznych výkonových verziách od 95 do 140 koní, neskôr aj s mild-hybridným systémom. Ak ide o karosárske verzie, Fiesta zostala verná 3 aj 5 dverovým, takže na svoje si prišiel každý vodič.

Zhrnutie výhod a nevýhod Ford Fiesta a záverečné resumé

Aj keď sa Ford Fiesta v roku 2023 definitívne odobral do automobilového dôchodku, dodnes ide o auto, ktoré stretnete na ceste úplne bežne a to v meste aj mimo neho. Za celú svoju históriu totiž mal povesť spoľahlivého a kompaktného auta.

Medzi jeho najväčšie výhody patrí najmä výborne vyladený podvozok. Auto pôsobí istým dojmom v meste aj pri dynamickej jazde a vďaka nízkej hmotnosti a presnému riadeniu patrí medzi najzábavnejšie malé autá vôbec. Pozitívne vnímaná bola aj široká paleta motorov, najmä 1.0 EcoBoost, ktorý spojil nízku spotrebu a výkon.

K tomu sa pridáva dobrá úroveň technológií, najmä v neskorších ročníkoch, vrátane pokročilých asistenčných systémov a konektivity s mobilným telefónom.

Ak ide o nevýhody, pri starších generáciách to bol obmedzený priestor vzadu a jednoduché spracovanie interiéru a v nižších výbavách mohli niektoré modely pôsobiť trochu „sparťansky“. Dieselové motory, hlavne tie do roku 2010, nepatrili medzi najtichšie a celkovo staršie generácie Fiesty mali slabšie odhlučnenie kabíny.

Napriek tomu však Fiesta ukázala, že aj malé auto môže ponúknuť jazdný zážitok, výbavu na úrovni a spoľahlivosť. Jej silou bola univerzálnosť a flexibilita použitia v meste aj mimo neho a obľúbená bola u začiatočníkov aj starších vodičov.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku